Utviklingen tydelig: Bil vil handles mer på nett


Det er den veien det går nå. Den helt nye konstellasjonen av Tesla, som banet veien, og tyngden av stadig flere, nye kinesiske bilmerkene som følger etter gir utviklingen et momentum som vanskelig lar seg stoppe. Snøballen har begynt å rulle. Resten av bilprodusentene, merk produsentene, ikke importørene, sitter ganske rolig og trolig fornøyd, og ser på. De vil kanskje innerst inne alle det samme – at du kjøper bilen direkte av dem, på nett. Bilen kan du ha sett i et showroom i sentrum av byen, eller på karavane til tettstedet der du bor.

Tesla er som alle vet allerede der. Visning og prøvekjøring for de som vil via showrooms. Bestilling på nett. Service gjennom egne verksteder. Svensk-kinesiske Polestar kopierer salgsdelen. Servicen overlater de til søstermerket Volvo sine forhandlere. Noe tilsvarende gjør det nye kinesiske merket Xpeng, og Byton når de kommer (de er forsinket etter litt cash og Covid-19 problemer). Det er lov å spekulere i at andre også vil følge den malen. Xpeng setter ut servicen til verkstedkjeden Meca og NAF, mens prøvekjøring og kundeservice settes ut til forsikringsselskapet If og deres helt nye «If Services» avdeling. Det er mange som vil ha en større bit av verdikjeden. Det viser også at det er mulig å komme i gang med et nytt bilmerke mye rimeligere og raskere enn på den tradisjonelle måten.

Nye merker på vei til forhandlere

Maxus, BYD og MG er nye bilmerker fra Kina du kan finne hos forhandlere rundt i landet. Snart også Hongqui. De vil ikke selges på nett slik som Tesla, Polestar og nye Xpeng.

«MG» er på sett og vis det erkebritiske sportsbilmerket MG som havnet hos kinesiske SAIC Motor og som nå har gjenoppstått som en rimelig og liten elektrisk SUV. Fjernt fra de kjente sportsbilene, men nye MG selger nesten overraskende bra. Ryktene om en ny MG e-sportsbil er foreløpig ikke så mye mer enn spennende rykter.

Det er verdt å merke seg luksusbilmerket Hongqi. Navnet betyr «rødt flagg». De er Kinas eldste bilmerke, laget på 60-tallet biler til den kinesiske partiledelsen og skal nå snart selge sin elektriske, svært store og luksuriøse E-HS9 gjennom Motor Gruppen sine forhandlere (takk til Bilnytt for foto). Noen testbiler er allerede i landet. Likheten til Rolls-Royce Cullinan er slående. Samme designer har signert begge to.

Billigere biler på bedre måte

Uten tradisjonelle forhandlere eller for den saks skyld importør kan merker som Tesla og Polestar beholde mer av pengene du betaler for bilen selv. Sagt på en klinisk måte er dette effektivisering av verdikjeden, økt transparens gjennom netthandel og økt konkurranse. Det bør også bety billigere biler ut til forbrukerne.

I tillegg, mange av bilkjøperne som har vokst opp med internett vil kanskje helst bestille bilen på nett og få den levert på døren hjemme, heller enn å gå inn og prute seg til noe man håper er en god pris med en bilselger. Det kan igjen bety flere dedikerte verksteder, altså verksteder som ikke er en del av en bilforhandler. Da er verkstedet enda mer avhengig at de tilbyr gode tjenester til en god pris.

ENKELT BILHOLD MED LEASING: - Det er viktig for LeasePlan å tilby enkle ogoversiktlige avtaler. Alle våre kunder skal være trygge på hva bilen koster demfra start til slutt, sier salgssjef for privatmarked i LeasePlan Norge, Morten Sjong Mathisen.

Logo, Font, Line, Text, Orange